
تهران (پانا) – رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از گنجانده شدن برنامه مسابقات ورزشی و قرآنی دانشآموزان استثنایی در تقویم اجرایی حوزههای پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش خبر داد و گفت معاونتهای مربوطه وزارت آموزش در اجرای برنامههای استثنایی، هماهنگ هستند.
حمید طریفیحسینی با اشاره به بخشی از برنامههای تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1401 به پانا گفت: «بیشترین اولویت امسال سازمان این مساله بود که نظام تشخیص، توانبخشی و مداخله بههنگام، طراحی و مستقر شود که این کار انجام شد و فرآیند سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در مهر 1402 با مدل جدید انجام میشود.»
وی اظهار کرد: «در کنار این مساله، حوزه آموزش، پرورش و تربیتبدنی هم مد نظر ما بود و اقداماتی از جنس تغییر ریلگذاری و تغییر سیاست در سازمان انجام دادیم.»
طریفیحسینی گفت: «اخیراً تفاهمنامهای بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش منعقد شد که سازمان را طبق این تفاهمنامه به عنوان استان سی و سوم در نظر گرفتند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ابراز کرد: «طبق این تفاهمنامه، منابعی در اختیار سازمان قرار دادند، پایگاههای تابستانی سازمان استثنایی نیاز به منابعی داشت که پرداخت کردند، مسابقات ما را در تقویم اجراییشان گنجاندند و قرار است کمکهایی به اردوگاههای دانشآموزان استثنایی داشته باشند.»
وی با اشاره به کارهای زیرساختی دیگر که معاونتهای پرورشی و تربیتبدنی وزارت برای دانشآموزان استثنایی انجام میدهند، اظهار کرد: «قبلا ارتباطات بین سازمان و این معاونتها کمرنگ بود اما الان تقویت شده و امسال حوزههای پرورشی و تربیتبدنی وزارت آموزش و پرورش در برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پای کار هستند بهگونهای که تقویم اجرایی مسابقات ورزشی و مسابقات قرآنی استثنایی، هماهنگ با معاونت مربوطه در وزارت آموزش و پرورش شده و حتی در تامین منابع مالی هم به سازمان کمک میکنند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: «اقدام دیگری که امسال انجام دادیم، ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی در سراسر کشور را بر عهده شهرداریها گذاشتیم. قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مشخص کرده که ایاب و ذهاب این دانشآموزان را شهرداریها باید انجام دهند.»
طریفیحسینی بیان کرد: «منابعی در تبصره 5 قانون بودجه سال 1402 در اختیار شهرداریها قرار داده شده که شرط استفاده از این منابع، ایاب و ذهاب رایگان دانشآموزان استثنایی است و اگر این کار هم انجام شود، بخش مهمی از مشکلات دانشآموزان استثنایی حل میشود.»