
تهران (پانا) – معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از اعزام 10 هزار دانشآموز زیارت اولی به مشهد مقدس خبر داد.
اصغر باقرزاده در نشست خبری با موضوع «اعزام زیارتاولیها به مشهد مقدس» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدای والامقام بویژه شهدای انقلاب اسلامی و همچنین عرض تسلیت به مناسبت سالروز وفات حضرت زینب کبری(س) اظهار کرد: این جلسه با موضوع اعزام دانشآموزان زیارتاولی به مشهد مقدس برگزار شده است اما واقعیت این است که هربار توفیق زیارت بارگاه مقدس امام رضا(ع) حاصل شود، برای انسان تازگی دارد و همچنان با احساسِ زیارتِ اول، همراه است.
وی افزود: سفرهای تربیتی و اردوهای دانشآموزی سابقهای طولانی دارد و موقعیتی جذاب و تاثیرگذار برای نوجوانان و کودکان به شمار میآید. همچنین فرصت اوقات فراغت یا اوقات غیررسمی تربیت به دلیل استقبال دانشآموزان، معمولا تاثیرگذارتر است و زمینه را برای تقویت تاثیرپذیری در امور تربیتی فراهم میکند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اوقات فراغت از آن جهت اثربخشی بیشتری دارد که به دور از فضای تکلیف، اجبار، امتیازبندی و رتبهبندی است و همچنین متربی در شرایطی قرار میگیرد که تا حدودی آزادی عمل دارد و میتواند اوقات خود را بهطور معمولی در کنار گروه همسالان و همنوعان بگذراند.
وی با بیان اینکه سفرهای دانشآموزی اثر برنامههای فرهنگی و تربیتی را دوچندان میکند، گفت: در سراسر دنیا دستگاههای آموزشی برای اوقات غیررسمی امتیاز ویژهای قائل هستند و حساب ویژهای روی میزان اثرگذاری آن باز میکنند، در مجموعه دستگاه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نیز از همان ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی، فرصت اردوها و اوقات فراغت فرصت ویژهای بوده و مورد توجه قرار گرفته است.
باقرزاده با اشاره به اینکه اگر سفرهای تربیتی با محتوای معرفتی همراه باشد، تاثیر چندبرابری خواهد داشت، تصریح کرد: سازمان دانشآموزی دو برنامه ساماندهی اردوهای جهادی و سفرهای تربیتی را در دستور کار خود دارد که تلاش شده تلفیقی میان اردوها و مباحث معنوی به وجود آید، در نهایت نیز این تلفیق منجر به آغاز اردوی دانشآموزان به مشهد مقدس و زیارت بارگاه امام رضا(ع)، تحت عنوان سفر زیارت اولیها شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مخاطبان اردوی زیارت اولیها افرادی ویژه هستند، ادامه داد: دانشآموزان دختر و پسر در مقاطع دوره هفتم، هشتم و نهم سراسر کشور مخاطبان این اردوی زیارتی هستند و همچنین و از نظر ویژگی نیز آن دسته از دانشآموزانی که تاکنون بنا به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی و یا بعد مسافت نتوانستهاند به مشهد مقدس مشرف شوند، به این اردوی زیارتی اعزام خواهند شد.
وی افزود: در راستای تامین اعتبارات اردوی زیارت اولیها، گروههای خیرین، پای کار آمده اند و همچنین، معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش،سازمان دانشآموزی، شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی، استانداری خراسان رضوی، شهرداری تهران، معاونت متوسطه، ادارات کل، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و برخی دیگر از نهادها و ارگانها دست به دست هم دادهاند تا تعدادی از دانشآموزانی که تا بهحال مشرف نشدهاند را به این زیارت معنوی اعزام کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف از برگزاری اردوی زیارت اولیها را ارتقای مسئولیتپذیری، مهارتآموزی، رشد اجتماعی، کشف و رشد استعدادها، رشد شخصیت و شناخت دوستان در بین دانشآموزان دانست، گفت: این اردوی تربیتی اهداف خاصی نیز دارد، از جمله این اهداف میتوان به انس و الفت با اهل بیت، شناخت ارزش زمان و مکان و شبکه سازی بین مربیان و متربیان در سراسر کشور اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه کارهای تربیتی باید مستمر و برآیندی باشد، تصریح کرد: کارهای مقطعی و یکباره، دارای اثرات ماندگار نیست و برای اینکه سفر زیارت اولیها تبدیل به کاری مستمر و ماندگار شود نیاز به شبکه سازی داریم.
باقرزاده افزود: تا پایان امسال ۴۵۰۰ نفر به مشهد مقدس اعزام می شوند که امروز از اولین گروه اعزامی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) استقبال خواهد شد. گروه اول از استانهای مرکزی، خراسان جنوبی، شهرستانهای تهران هستند و گروه بعدی دانشآموزان استانهای خوزستان فارس و قم خواهند بود.
رئیس سازمان دانشآموزی با بیان اینکه از سال آینده دانشآموزان سراسر کشور به اردوی زیارت اولیها اعزام خواهند شد، اظهار کرد: آشنایی با آداب زیارت، زندگی امام رضا(ع) و بررسی تاثیرات ورود ایشان به ایران، پایداری مذهب شیعه و گسترش علوم وحیانی و سایر کارهای تربیتی از جمله برنامههایی است که در این اردوها انجام خواهد شد.
باقرزاده با خاطرنشان کردن این موضوع که به دلیل اهمیت کارهای تربیتی در حوزه دختران، گروههای اول و دوم اعزامی از بین دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول انتخاب شدهاند، افزود: درحال حاضر گروه مربیان ویژه در اردوگاه ثامن مشهد مستقر شدهاند که برنامههای فرهنگی و تربیتی با نشاطی را برای دانشآموزان در نظر دارند.
وی با به فال نیک گرفتن همزمانی ماه رجب و آغاز اردوی زیارت اولیها اظهار کرد: زیارت اهل بیت در این ماه بسیار توصیه شده و از مستحبات است و حتی در زیارت رجبیه نیز میفرماید: «الحَمدُ لِلّهِ الَّذی أشهَدَنا مَشهَدَ أولیائِهِ فی رَجَب» اشاره شده است.
باقرزاده در خصوص نحوه انتخاب دانشآموزان زیارت اولی عنوان کرد: سازمان دانشآموزی در این راستا فراخوانی داد و فرآیندی نیز تعریف کرد تا از دانشآموزان به این اردو دعوت شود. در ابتدا پویشی تحت عنوان «نامهای به امام مهربانیها» آغاز شد که فراخوانی را در قالب موشنگرافی و کلیپ در اختیار دانشآموزان قرار دادیم. در این فراخوان تاکید شده بود که این پیام ها به دست دانشآموزانی برسد که توفیق زیارت امام رضا(ع) را نداشتهاند تا بتوانند با نوشتن نامهای به امام رضا(ع) خواستههای خود را مطرح کنند. پس از آن نامهها از طریق سازمان دانشآموزی صحت سنجی و در نهایت کارت دعوت برای دانشآموزانی واجد شرایط ارسال شد.
وی در رابطه با موضوع مردمیسازی در آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: کارهای بزرگ را نمیتوان بدون کمک مردم انجام داد، برای مثال در جشن فرشتهها همه پای کار آمدند و مردم هم با ارسال فیلم و موارد دیگر کمک کردند و همراه ما بودند و طی فرایندی جشن تکلیف برای حدود ۷۰۰ هزار دانشآموز دختر مقطع سوم ابتدایی در خانه، مدرسه، منطقه و در نهایت در سطح کشوری برگزار شد.
رئیس سازمان دانشآموزی با بیان اینکه برنامههای فرهنگی و تربیتی برای دختران در سالهای گذشته کمرنگ شده بود، گفت: با تاکیداتی که در ماههای اخیر برای پررنگ کردن برنامههای دختران شده بود و ما نیز به دنبال جبران این عقب ماندگیها بودیم در ابتدا از دختران به عنوان اولین گروه اعزامی به مشهد مقدس دعوت کردیم ، البته این اردو برای پسران نیز برگزار میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه ما هنوز از برنامههای فرهنگی و تربیتی داخل مدرسه راضی نیستیم. گفت: برنامههای متمرکز منطقهای، استانی و کشوری حرکتی روبه جلو دراد اما برنامه فرهنگی، هنری و تربیتی داخل مدرسه کمی کُند پیش میرود.
وی در ادامه به نمایشگاههای مدرسه انقلاب اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان درحال برگزاری نمایشگاههای مدرسه انقلاب در ۵۰ هزار مدرسه کشور است که توسط خود دانشآموزان طراحی شده است. در این نمایشگاهها مراحل و رویدادهای مختلف انقلاب از روز اول تا روز به ثمر رسیدن، همراه دستاوردها جمهوری اسلامی ایران به وسیله دانشآموزان روایتگری میشود. همچنین بسیج دانشآموزی نیز با در اختیار داشتن کانونهای گفتوگو محور با حضور دانش آموزان و هادیان، اقدام به رفع شبهات در جمعهای دانشآموزی میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به پویش «هیسطوری» پرداخت و اظهار کرد: پویش هیسطوری مربوط به خواندن کتاب سرگذشت استعمار است که تاکنون ۳۷۵ هزار دانش آموز متوسطه وارد این پویش شدهاند و اقدام به کتابخوانی کردهاند، پس از آن نیز در مراحل مسابقه که در این پویش تعریف شده، شرکت میکنند. سازمان دانشآموزی نیز روی روایتگری این کتاب در مدارس توسط دانشآموزان تاکید دارد و از دانش آموزان خواست تا پس از مطالعه کتاب، روایت خود را از آنچه آموختهاند، داشته باشند.
رئیس سازمان دانشآموزی، تزئین کلاسها و مدارس و همچنین برگزاری جشن و سرود را از دیگر فعالیتهای معاونت پرورشی برشمرد و گفت: درحال حاضر در استان اصفهان جشنواره سرود کلاسی راه اندازی شده است، یعنی هر کلاس یک گروه سرود دارد و نکته مهم این است که که همه مدارس در جشنواره گروه سرود شرکت کردهاند.
باقرزاده در ادامه به رفع شبهات دانشآموزان توسط مربیان پرورشی اشاره کرد و افزود: تاکنون بیش از ۶ هزار سوال دانشآموزی در سطوح مختلف جمع آوری شده و مربیان یک به یک این سوالات جواب میدهند، همچنین در کانال درنگ که در شبکه شاد راهاندازی شده است، نسبت به شبهات مطرح شده از سوی دانشآموزان پاسخ داده میشود. باید گفت که از جمع آوری سوال های دانش آموزان هیچ ابایی نداریم و سعی بر این است که به همه آنها پاسخ داده شود، چنین نگاهی در مدرسه باید شکل بگیرد زیرا این گفتوگوها باعث میشود به جای فضای تهاجمی، فضای تعاملی ایجاد شود. طبیعتا دانش آموزان در این زمینه اگر راه درست را پیدا کنند به گفتوگو تن میدهند.
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا به این لحظه ۴۵۰۰ دانشآموز در پویش «نامهای به امام مهربانیها» شرکت کردهاند، اظهار داشت: در حوزه معلم پرورشی و مشاوران کمبود نیرو داریم. در حال حاضر به صورت موقت روحانیون طرح امین که حدود ۱۵ هزار نفر در مدارس هستند، ساعتهای محدودی را به کمک مدیران و معلمان آمدهاند، تعداد این افراد را میتوان تا ۲۵ هزار نفر نیز افزایش داد. این عزیزان جهادی کار میکنند و نسبت استخدامی با آموزش و پرورش ندارند و با برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، اقامه نماز و پاسخ به سوالات و شبهات مشغول فعالیت در مدارس هستند.
وی با بیان اینکه معلمان طرح امین از سال های قبل از کرونا نیز در مدارس حضور داشتند، بیان کرد: تعداد این عزیزان در زمان کرونا و آموزش غیرحضوری کاهش یافت اما سعی کردیم پس از حضوری شدن مدارس فعالیتشان ادامهدار شود.
رئیس سازمان دانشآموزی با بیان اینکه راهحل دائمی رفع کمبود مربی پرورشی، جذب و استخدام معلمان رسمی است، گفت: یکی از سهمیهها افزایش تعداد مربیان در دانشگاه فرهنگیان است که این دانشگاه تلاش میکند تا ظرفیت جذب ۲۵ هزار دانشجو معلم در سال را به ۴۰ هزار نفر افزایش دهد.
این مقام مسئول با بیان اینکه در چهار سال گذشته سهم معاونت پرورشی از ۲۵ هزار نفر ظرفیت سالانه جذب دانشجو معلم، فقط جذب یک هزار معلم پرورشی بوده است، تصریح کرد: امسال درخواست ما جذب حداقل ۵ هزار نفر است. روش دیگر برای جبران کمبود، اعظای مجوزی برای جذب نیرو از طریق آزمون ماده ۲۸ است که درخواست ما ۱۱ هزار نفر خواهد بود. البته نحوه گزینش این معلمان متفاوت خواهد بود و ویژگیهای ذاتی مانند خوش خلقی باید در وجود مربیان باشد، همچنین تحصیلات مرتبط با علوم تربیتی، سن، جنسیت، ظاهر و سابقه فعالیتهای تربیتی در مدارس، مساجد و… مدنظر قرار دارد. البته برای کسب ویژگیهای اکتسابی نیز دورههای ویژهای برگزار میشود. لازم به ذکر است که بخشی از گزینشها بعد از دورههای مذکور خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نیاز به 100 هزار مربی پرورشی دارد، بیان کرد: درحال حاضر فقط 47هزار مربی پرورشی در کشور داریم و با کمبود 53هزار نفری مواجه هستیم. همچنین13هزار 200 مشاور در کشور داریم درصورتیکه باید این تعداد ۴۹ هزار نفر باشند.
وی در خصوص آخرین آمار حضور دانشآموزان در مراسم اعتکاف نیز عنوان کرد: هیچ تبلیغات، اجبار و توصیهای در این رابطه انجام نشد . در ۱۹۶۰ مسجد سراسر کشور این اتفاق بزرگ رخ داد و ۲۹۶ هزار دانش آموز شرکت کردند. مجموعه نهادهایی همکاری کردند و مساجدی را به دانش آموزان اختصاص دادند و تاکید ما این بود تا مراسم اعتکاف دانشآموزی گفتوگو محور همراه با استراحت، پذیرایی باشد و مسابقات کاملا دانشآموزی جذابی نیز طراحی شود، البته تمامی موارد همراه با حفظ حرمت مسجد و معنویت بوده است.